12 juni 2024

Grote reanimatieoefening in Uithoorn

Op initiatief van Stichting AED Uithoorn, was het woensdagavond 12 juni 2024 weer tijd voor de grote jaarlijkse oefening met alle burgerharthulpverleners aangesloten bij Stichting AED Uithoorn en Stichting AED de Kwakel in samenwerking met de professionele hulpverleners; de brandweer, de politie en Ambulance Amsterdam op de locatie van de brandweer in Uithoorn.

Dit jaar werd onze oefenavond bezocht door onze Burgemeester van Uithoorn; de heer Pieter Heiliegers en mevrouw Ingrid Bos, projectmedewerker veiligheid. De avond werd geopend door de voorzitter van “Stichting AED Uithoorn”, waarna de burgemeester het woord kreeg en het belang van de burgerharthulpverleners en de samenwerking met de hulpdiensten onderstreepte.

Tijdens deze avond is met een tweetal pittige scenario’s, bedacht door de brandweer, geoefend. Beiden scenario’s werden na afloop geëvalueerd. Doel van de scenario’s is om de praktijk na te bootsen. Wie is er het eerst bij het slachtoffer, wie heeft de leiding, hoe verloopt de communicatie en wat is de kwaliteit van de reanimatie, want per saldo gaat het daar natuurlijk om.

Truck
Eén scenario waarbij iemand in een draaiende truck onwel geworden was, met de daarbij behorende bijzondere omstandigheden; draaiende motor, zit het slachtoffer met de voet op de rem; hoe haal je iemand heelhuids uit een truck?

Verdrinking
Het tweede scenario betrof iemand die in bad onwel geworden was; verdrinking? Wat eveneens om een speciale benadering vraagt.

Verder konden de vrijwilligers ook hun competentie even oefenen en nog een korte film over de traumahelikopter bekijken. Ondertussen was er ook ruim tijd voor een hapje en een drankje en de mogelijkheid om ervaringen uit te wisselen en vragen te stellen.

Dank
Beide stichtingen – Stichting AED Uithoorn en Stichting AED De Kwakel – hebben genoten van een actieve en leerzame oefenavond en danken de Ambulance Amsterdam, de Brandweer Uithoorn en de politie Amsterdam voor hun belangeloze medewerking en danken de Burgemeester en mw. Bos voor hun aanwezigheid.

Aanmelden
Na het lezen van dit artikel geïnteresseerd geraakt in onze stichting? Heb je een reanimatiecertificaat en ben je al geregistreerd bij HartslagNu, dan zouden wij graag kennismaken. Wij kunnen altijd vrijwilligers gebruiken. Op onze websites is meer informatie te vinden en alsmede de contactgegeven:
Stichting AED Uithoorn
Stichting AED De Kwakel